Vetoakseli

Valitse ajoneuvo

Hae rekisterinumerolla

tai

Hae ajoneuvolla

  Valitse autosi  

Vetoakseli ja sen vaihtaminen

Vetoakseli välittää moottorin tuottaman vääntövoiman tasauspyörästön kautta auton taka-akselille. Vetoakseli on kuluva auton osa, johon kohdistuu jatkuvaa rasitusta auton liikkuessa. Vetoakselin vaihtotarpeen tunnistaa tavallisesti äänestä. Vetoakselin vaihtoväli riippuu useasta tekijästä.

Vetoakseli sijaitsee yleensä ajoneuvon etuosassa ja sen tehtävänä on välittää moottorin luoma vääntömomentti auton tasauspyörästöön. Vetoakselin kautta tapahtuu auton vauhdin kiihdyttäminen ja hidastaminen. Vetoakseli on kuluva autonosa, jonka vaihtoväli vaihtelee riippuen auton merkistä ja mallista, ajo- ja säilytysolosuhteista, ajotavallisista seikoista sekä vetoakselin laadusta. Alkuperäisten tehdasasennettujen vetoakselien vaihtoväli ilman onnettomuuksia ym. on kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Vetoakseli koostuu osista joista nopeimmin kuluvat cv-nivel ja ristikkonivel, ja erityisesti niiden kumiosat. Useimpiin automalleihin on mahdollista vaihtaa tietty vetoakselin osa – joidenkin alkuperäisosien kohdalla vaihdettavaksi tulee koko vetoakseli. Käytäntö vaihtelee automerkistä ja osasta riippuen. Mister-Auton hakukone auttaa valitsemaan oikean vetoakselin ajoneuvoon, tuhansien asiakastapahtumien vuosittaisella kokemuksella ja täsmällistä hakukonejärjestelmää hyödyntäen.

Vetoakselin osat

Vetoakseli jota kutsutaan myös kardaaniakseliksi, sisältää kaksi erillistä niveltä, jotka yhdistyvät toisiinsa uraliitoksen kautta. Nivelten välillä sijaitsee ristinivel joka tasaa moottorin voimansiirtoa. Muita kuluvia varaosia vetoakselissa ovat akselin tukilaakerit, tukilaakerien suojakumiosat, nivelosien suojakumiosat, erilaiset metalliset tukiripustinosat, tärinänvaimenninosat sekä osien tiivistepesät ja tiivistekumit. Vetoakselin lopullinen kokoonpano osineen vaihtelee automerkistä ja automallista riippuen.

Vetoakselin ja sen osien vaihtamisen tarpeesta viestii selvimmin koliseva ääni liikkeelle lähdön yhteydessä, muut epätavalliset äänet sekä hankaluudet renkaiden kääntämisessä. Tämä on merkki vetoakselin keskiosassa sijaitsevan laakeriosan irtoamisesta tai suojakumin rikkoutumisesta. Korjaustoimenpide vaatii suojakumin vaihtamisen, vetoakselin takaosa irrottamalla ja poistamalla suojakumi. Tyypillisesti vetoakselin huoltamisessa on kyse juuri suojakumin vaihtamisesta. Huolto tapahtuu tavallisesti ammattihuoltamossa, silti uuden osan hankinnan voi tehdä huoltopaikasta riippumatta, merkkikorjaamoa tai varaosantoimittajalta neuvoa hakien. Mister-Auto opastaa uuden varaosan hankinnassa myös vetoakselia tai sen osaa vaihdettaessa, kaikille automerkeille ja –malleille, jopa 60% vähittäishintoja edullisemmin.

Vetoakselin laakerin suojakumin vaihtamisen vaiheet

Kumiosan vaihtamisen vaiheet:

  1. Pakoputkien irrotus
  2. Suojapeltien irrotus.
  3. Vetoakselin irrotus taka-akselista.
  4. Laakeripesän kehyksen irrotus.
  5. Akselin irrotus akselin nivelestä.
  6. Uuden laakerin asennus. Uuden suojakumin asennus.
  7. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

Kumiosan ja muiden vetoakselin osien mallikohtaiset asennusohjeet löytyvät ajoneuvon huoltokirjasta. Mister-Auto opastaa uuden osan valinnassa, nopeasti, sujuvasti ja vastuullisesti. Huippuluokan varaosabrändien hankinta on helppoa ja vaivatonta. Osien laatu ja valitun osan sopivuus taataan jokaisen osan kohdalla, myös silloin kun osan asennus tapahtuu ammattihuollon toimesta.

Nopea Vetoakseli haku auton tyypin mukaan

TRUSTPILOT