Jarrutehostin

Valitse ajoneuvo

Hae rekisterinumerolla

tai

Hae ajoneuvolla

  Valitse autosi  

Jarrutehostin Mister-Autolta

Jarrutehostin hyödyntää tyhjiömekanismia lisäämällä jarrupedaalin tehoa. Koska useimmat autot on varustettu levyjarruilla, joista puuttuu erillinen voimanlähde, ne vaativat jarrutehostinta. Tehostin on tavallisesti pyöreä, musta sylinteri joka sijaitsee jarrun ja pääsylinterin välissä.

Tehostinmalleja on kaksi: yksittäiskalvolla ja tandemkalvolla varustettuja. Jos oikeasta mallista on epäselvyyttä, Mister-Auton hakukone etsii oikean varaosan, rekisterinumeron tai auton malli- ja merkkitietojen avulla.

Hanki jarrutehostin verkosta

Jarrutehostinta hankittaessa Mister-Auton valikoimat ovat verkon kattavimmat. 2007 perustetun yhtiön valikoimista löytyvät varaosat ja lisätarvikkeet kaikille automerkeille. Luettelostamme löytyvät kaikki tarvittavat osat, mihin tahansa merkkin ja malliin. 300 000 nimekettä ja 60% edullisemmat hinnat ovat riittävä peruste asioida Mister-Autolla. Hanki tarvitsemasi tehostin tänään!

Levyjarrujen osat ja niiden vaihdontarve

Jarrutehostin toimii siis tavallisesti levyjarrujen yhteydessä. Siten myös niiden huolto tapahtuu useimmiten samassa yhteydessä. Varaosien hankinnassa on huomioitava siten koko jarrujärjestelmän yhteensopivuus.

Levyjarrujen osia ovat jarruhihna, jarrukengät, jarruletkut, jarrulevyt, jarrusatulat, jarrupalat ja jarrusylinterit. Useita kuluvia osia sisältävänä mekanismina jarrut vaativat säännöllistä huoltoa. Osien hankkiminen on syytä tehdä yhteistyössä huollon suorittajan tai merkkiliikkeen/tehdasvalmistajan edustajan kanssa.

Jarrulevyjen kuluminen johtuu siis useimmiten ajotapaan ja/tai olosuhteisiin liittyvistä tekijöistä. Esimerkkinä ajotavallisista tekijöistä on joidenkin kuljettajien taipumus jäädä 'seisomaan' jarrupolkimelle jarrutuksen jälkeen, mikä pitää jarrupalat kiinni jarrulevyssä, aiheuttaen niiden ylikuumenemisen. Tämä taas nopeuttaa levyjen kieroutumista ja vaihdontarvetta. Olosuhdetekijöistä tärkeimmät ovat kosteus ja lämpö sekä niiden yhdistelmä, erityisesti talliolosuhteiden osalta. Talvella teiden suolaus aiheuttaa huomattavaa kulutusta jarrumekanismille.

Ruostuminen on kulumisen ohella toinen pääsyy nopeutuneelle vaihdontarpeelle.

Jarrujen huoltaminen

Jarrujen kulumista voi siten hidastaa ajotapaa muuttamalla, sekä järjestämällä talliin kunnollisen ilmanvaihdon. Ajotavallisesti tärkeää on jarruttaa ajoissa, siten että rasitus jakautuu tasaisesti ja jarrut ehtivät jäähtyä jarrutusten välissä. Turvavälit sekä liikennesääntöjen/nopeusrajoitusten noudattaminen ovat olennaisia ajotavallisia tekijöitä jarruista huolehdittaessa.

Turvallisuuden kannalta kuluneilla jarruilla ajaminen on yksi onnettomuuksille altistavista tekijöistä – jarrujen jatkuva tarkkailu, niiden toiminnan seuraaminen ja säännöllinen huoltaminen, sekä kuluneiden osien vaihtaminen edesauttavat ajoturvallisuutta.

Korvaavat levyjarrut kuluneiden tilalle on syytä hankkia merkkihuoltamon avustuksella tai tehdasvalmistajalta, erityisesti uusien autojen kohdalla.

Huollon jälkeen tulee muistaa jarrujen sisäänajo, mikä merkitsee sitä että voimakkaita jarrutuksia on vältettävä ensimmäisten 500 ajokilometrin aikana. Jarrupalojen vaihdon ollessa kyseessä, totutus tapahtuu rytmikkäillä jarrutuksilla noin 60 kilometrin tuntivauhdista, ajoneuvon pysähtymiseen, noin 20 kilometrin ajan, joka toisella kilometrillä. Tämä pidentää jarrujen käyttöikää.

Kaikkien huoltotoimien yhteydessä on varmistuttava jarrujen puhdistamisesta ja varottava jarrupölyn kulkeutumista hengitysilmaan. Huollon ja vaihtotoimien suorittamiseen löytyy merkkikohtaisia ohjeita nettifoorumeilta ja ajoneuvon huoltokirjasta.

Nopea Jarrutehostin haku auton tyypin mukaan

TRUSTPILOT